sv

Ett försakat liv!


Jag ser att det finns Kristna som verkligen vill följa Herren i sina liv men de saknar kunskap om hur man vandrar tillsammans med Herren på ett plan där han får leda varje kärl genom att vi har givit Honom vår egen makt och kunskap som så många gånger yttrar sig i ett humanistiskt åskådliggörande, där vi sätter oss själva och våra egna uppfattningar om vem Herren är i våra liv.

Det vi ser idag är många olika rörelser och manifestationer där utövaren använder sig av Jesu namn och predikar om helande i parti och minut där man lockar människor till mirakler och helanden.

Att när man försöker undervisa om olika läror till människor som försöker att förstå och ta in information i en kristen själ så kommer det att misslyckas genom informationen eftersom den kunskap som Herren vill ha är "påverkan" och "inspiration" till omvändelse från sig själv.

Därför kan man inte hur mycket man än önskar att människor skall förstå det man skriver genom information så faller det platt till marken.

Man inser till slut att bara Han som är livets påverkan kan förvandla människan och att hon till slut förstår och inser att det bara handlar om en enda sak i livet och det är att lära känna Honom och lämna sig själv och sin egen kunskap och strävan efter rättfärdighet som sitter fastklistrad på oss själva.

Jag måste bestämt varna för dessa läror och system som man utövar över en desillusionerad och förvirrad Kristenhet. Allt är ett styckverk talar Paulus om i 1kor 13:9 om vi kan börja lära oss att lyssna på varandra och se att inte någon har hela sanningen om Herren och att vi börjar inse att andra får komma till tals och att vi tillsammans kan i ödmjukhet förklara vad som man har på sitt hjärta och därigenom kunna urskilja vad som är sant och riktigt.

 Vi tillhör inte oss själva då vi har dött bort från oss själva och min egen svaghet i Kristus får mig att inse att jag behöver min älskade broder och syster där vi kan byggas upp i det allra heligaste till Han som är huvudet för de församlade i Jesu namn

Här skulle jag säga att det stora och allvarligaste i vår Kristna vandring är att vi tror att vi vandrar med Herren och att det handlar om mig och mitt när vi läser Guds ord, där det då i själva verket handlar om att lära känna Herren på djupet av mitt hjärta och börja se att det sanna lärjungaskapet är i början av försakelsen av mitt eget liv och att i min svaghet kommer Herrens Ande mig till hjälp.

Paulus som hade denna otroliga stora kunskap i ordet och förkunnelsen där han i laggärningar och kunskap som kom av lagen och dess krav och måsten, förkastade den genom en sann uppenbarelse av Herren själv i sitt liv där ingen blir rättfärdigförklarad genom egen prestation, utan av "nåd" genom tro,

Där vi inte måste göra oss duktigare och bättre som människor för att få del av Herrens liv.

Nu är lagen inte den som Herren kommit för att förkasta utan snarare "bekräfta" att människan inte kan genom gärningar få Kristus kärleks liv att fungera genom människan.

För den som har gärningar räknas lönen inte av nåd utan som något man har förtjänat rom 4:4. Jag skall säga med gråt och med ihärdiga böner att jag ser att detta verkar så tydlig i så många sammanhang i Kristna församlingar där laggärningar är viktigare än försakelsen av sitt eget liv min vän.

Där läran och förkunnelsen bygger på vad vi skall göra och hur vi skall bli mera skickliggorda för att lägga på ett större engagemang för Guds rike och själva bli mera uppfyllda av kunskap som uppblåser och bara bygger på mig själv i centrum.

Där arbetar vi i oss själva och försöker att åstadkomma resultat som bara fallet platt till marken där vi blir fråntagna och slagna av våra egna strävanden efter ett eget resultat. Resultatet är mig själv inte givet utan det kommer från Han som äger det!

När nu tecken och under och mirakler skapas fram genom att vi själva utan Herrens Ande verkar så blir resultatet där vi ser idag sådana som Bill Johnson Bethel Church eller den danske helandepredikanten Torben Søndergaard eller den svenske Peter Ahlman, grundare av den svenska grenen av The Last Reformation Sweden.

 Är det någon som är så naiv att tro att dessa Herrar försakat sitt liv genom svaghet, gjort sig beroende till den Helige Ande där de blir förminskade och där Herren går före i deras liv.

 Där handlar det om manifestationer istället för omvändelse från sig själv och synd, där nåden och kraften kommer enbart från ett försakat liv i Herren där korset är början på vårt nya liv.Akta er för falska profeter.

De kommer till er förklädda till får men är i verkligheten glupska vargar. 16 Ni kan känna igen dem på deras frukt, så som man ju inte plockar vindruvor på törnbuskar eller fikon på tistlar. Matteus 7:15.

När skall vi förstå att när vi mister vårt liv för Herren så skall vi finna det i Herren där vi slutat att arbeta i oss själva och där mitt eget kors som inte är tungt och att bördan är lätt när vi har lärt oss att vandra i ande och sanning där han går före och jag efter där jag har kapitulerat att vandra i mina egna strävanden efter meningen med mitt liv.

Konsekvensen i den Kristnes liv när vi vandrar i försakelsen blir att jag är helt beroende av den Helige Ande och lär mig att lyssna i saktmodighet där Han visar att det goda jag vill det gör jag inte men det onda som jag inte vill det gör jag.

Alltså kan jag inte själv göra mig till en bättre eller godare människa utan det är när Herren får verka med sin underbara nåd i våra liv som vi kan möjliggöra och synliggöra Guds gärningar .

Som Paulus nämner i rom 7:24 Jag arma människa! Vem ska befria mig från denna dödens kropp? Så tjänar jag nu själv med mitt sinne Guds lag men med köttet tjänar jag syndens lag.

Det jag ser idag i Kristi kropp är att man får ingen undervisning om hur man skall vandra i försakelsen av sitt eget liv och det var lika så med Paulus som i tid och otid förklarade i sina brev att det var genom svaghet kraften verkar i våra liv.

Herrens kraft fullkomnas i vår svaghet och det är så väldigt fel när förkunnare lär ut och predikar ett urvattnat evangelium som bygger på felaktiga grunder i läran om vem Herren är och vad Han vill göra i och genom oss.

Det vi ser idag är hur församlingen lider brist av sanna lärare och förkunnare som predikar omvändelse och synd från oss själva där korset och nåden får sin fulla genomslagkraft i försakelsen av mitt eget liv.

Vi skulle idag få se Kristna och syndare omvända sig till Herren inte på grund av en massa verksamheter eller metoder.

Väckelse i tider och generationer kommer inte av att vi springer före och gör massa saker för Herren utan där de kristna gråtit av nöd för de som går förlorade och där många icke synliga och högljudda kristna knäppt sina händer och lagt sig på sina knän och ropat till Herren i vånda och hjälplöshet.

Icke genom någon människa eller Kyrka skall det ske utan genom ett överlåtet kärl som försakat sitt liv för Herren, då skall den Helige Ande skapa syndanöd för ett släkte som mer än någonsin behöver Nåd och kärlek i sitt liv.

Det är inte de former och andliga manifestationerna som betyder något i en frälst själ. De beror på hur vi lever i Herren med vårat liv.

Om det beror på mig så har vi kommit bort från det som Herren vill i varje människas liv. Det är inte prestationen eller kravet att manifestera Guds verk i våra liv som Herren vill i en frälst själ. Om det som Paulus talade om i rom: 7-13

Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. alltså så kan vi inte göra Herrens vilja synlig i vara egna liv i oss själva.

Det är bara i Honom som vi kan på ett avslappnat vis göra Herrens vilja synlig i våra döda kroppar som vi har uppstått i Härlighet i Herren.

Detta är idag det stora problemet i Kristi kropp idag att man med metoder och undervisning försöker att verka fram en prestations lära där man sätter Jesus i karantän och låter sitt eget kött och vilja prestera fram en resultat inriktad tros undervisning.

Jag har sätt på nära håll vad dessa Herrar som kallar sig "profeter" och förkunnare idag gör.

De förför människor och de skadar och bara tänker på sig själva dessa ondskans hantlangare och onda andars läror som de sprider sitt gift omkring sig.

Jag står upp för en sanning som måste predikas och spridas till en Kristi kropp som har avfallit till onda andars läror.

/Jan-Åke Henriksson